Manfaat Kopi
ADA orang berasakan hidupnya kurang sempurna jika tidak
dimulakan dengan secawan kopi. Peminum kopi mendakwa sukar berfikir jika tidak
mendapat bekalan kafein pada awal pagi atau sekurang-kurangnya sebelum
memulakan kerja.
Sebenarnya,
kandungan kafein dalam kopi atau teh memang boleh membuatkan seseorang lebih
segar. Ini sebabnya individu yang mengalami masalah sukar tidur tidak
digalakkan minum minuman berkafein pada waktu malam, terutama dua atau tiga jam
sebelum tidur.
Kajian
terbaru mendapati, tabiat minum minuman mengandungi kafein juga ada faedahnya
kerana ia boleh meningkatkan tekanan darah dan mengelakkan risiko kematian
akibat serangan jantung, terutama warga emas.
Kajian
ke atas 6,594 responden dewasa selama sembilan tahun yang disiarkan dalam
Jurnal Pemakanan Klinikal Amerika edisi Februari 2007 melaporkan, pengambilan
kafein setiap hari didapati mampu mengurangkan risiko kematian akibat penyakit
jantung di kalangan individu yang mempunyai tekanan darah normal.
Sepanjang
tempoh kajian, seramai 426 responden meninggal dunia diserang penyakit jantung.
Responden yang minum empat atau lebih hidangan mengandungi kafein setiap hari
mempunyai risiko 53 peratus lebih rendah untuk mendapat penyakit jantung
berbanding responden yang cuma mengambil setengah hidangan (setengah cawan)
sehari.
Individu
yang minum minuman berkafein antara dua hingga empat hidangan sehari boleh
merendahkan risiko kematian akibat diserang sakit jantung sehingga 32 peratus.
Alasan
diberikan ialah, kafein boleh meningkatkan tekanan darah yang biasanya turun
sedikit selepas makan, satu fenomena yang semakin biasa di kalangan orang tua.
Tidak
kira kopi baru dikisar atau kopi segera, kedua-duanya mempunyai kandungan
kafein tinggi dan boleh memberi manfaat. Bagaimanapun, manfaat ini tidak
dilihat di kalangan responden yang sememangnya menghadapi masalah tekanan darah
tinggi atau berumur kurang daripada 65 tahun.
Penemuan
ini mungkin berita baik bagi penggemar kopi memandangkan ia minuman paling
popular dan sakit jantung pula pembunuh nombor satu di seluruh dunia, tetapi
seperkara yang perlu diingat ialah, apa juga jika diambil berlebihan boleh
mendatangkan kemudaratan.
Bagaimanapun,
banyak kajian lain turut mendapati minuman berkafein seperti kopi mempunyai
manfaatnya kerana ia turut mengandungi methylzentin; iaitu bahan yang digunakan
dalam ubat asma.
Jadi
kopi pekat boleh dijadikan ‘ubat kecemasan’ jika seseorang pesakit asma
mendapat serangan jika ubat yang biasa diambil tiada. Namun, ini bukan bermakna
kopi boleh menggantikan ubat yang disarankan doktor.
Hasil
analisis data 126,000 orang yang dikumpul selama 18 tahun dilakukan penyelidik
Universiti Harvard mendapati, pengambilan satu hingga tiga cawan minuman
berkafein sehari boleh merendahkan risiko kencing manis sehingga 10 peratus.
Malah,
ada juga kajian menunjukkan, kafein boleh mengurangkan risiko penyakit
Parkinson sehingga 80 peratus. Lebih menarik, kebanyakan penyelidik mendapati
lebih banyak kita mengambil kafein, lebih baik untuk kesihatan kerana ia juga
merendahkan risiko kanser usus (25 peratus), sirosis hati (80 peratus) dan batu
karang (50 peratus).
Kafein
juga mempunyai kesan terhadap psikologi seseorang. Apa berlaku sebenarnya ialah
kafein merangsang otak dan sistem saraf untuk bekerja dengan cara berbeza, kata
Pakar Fisiologi Universiti Guelph, Kanada, Dr Terry Graham.
Antaranya
ialah memberi isyarat untuk tidak mempedulikan keletihan atau menggunakan
beberapa unit otot bagi melakukan aktiviti cergas. Malah, kafein mungkin
mempunyai kesan langsung kepada otot yang membolehkan ia mengecut lebih kuat.
Kesan ini membuatkan seseorang rasa lebih bertenaga.
Kajian
mendapati kopi juga kaya dengan antioksidan, termasuk komponen dipanggil
kuinin, dan apabila diuji ke atas tikus, bahan berkenaan boleh meningkatkan
sensitiviti badan untuk bertindak balas terhadap insulin.
Atas
alasan ini, kopi yang tiada kafein juga dikatakan baik untuk pesakit kencing
manis. Namun, saintis belum dapat menerangkan sepenuhnya bagaimana kopi boleh
memberi manfaat kepada pesakit kencing manis.
Itu antara kajian yang
dilakukan pada minuman mengandungi kafein, terutama kopi. Namun seperkara yang
perlu diingat ialah, budaya minum kopi masyarakat Barat tidak sama dengan
budaya kita di sini.
Masyarakat Barat kebanyakannya
minum kopi pahit (tanpa gula) sedangkan kita suka jika ia berasa sedikit manis,
malah ada juga yang mahu kopi mereka lebih gula.
Kandungan gula ini
membimbangkan kita. Walaupun kajian menyarankan kita minum antara tiga hingga
enam cawan sehari, saranan itu mungkin kurang praktikal bagi masyarakat di
negara kita yang sememangnya menghadapi masalah pengambilan gula harian
berlebihan.
Setiap minuman atau makanan
akan diperoleh manfaatnya jika diambil secara sederhana. Ingat, apa juga yang
diambil secara berlebihan akan memudaratkan.
(hmetro.com.my)